Sprowadzenie pojazdu spoza Unii Europejskiej jest częstą praktyką stosowaną przez handlarzy w celach zarobkowych. Głównym atutem sprowadzanych pojazdów spoza unii jest ich dobry stan techniczny zwłaszcza układu amortyzacji i zawieszenia. Sytuacja ta spowodowana jest oczywiście lepszym statusem finansowym właścicieli, których stać na regularne serwisowanie pojazdów w autoryzowanych warsztatach i stacjach kontrolnych. Oczywiście należy pamiętać iż duża cześć pojazdów sprowadzonych to samochody uszkodzone lub pochodzące z licytacji powypadkowych przeprowadzanych przez ubezpieczycieli. Sprowadzanie pojazdów spoza unii kiedyś było kojarzone wyłącznie z praktykami stosowanymi przez handlarzy. W dzisiejszych czasach coraz częściej jest spotykaną praktyką wśród osób prywatnych próbujących zaoszczędzić.
Procedura po sprowadzeniu pojazdu spoza Unii Europejskiej.
Po wprowadzeniu pojazdu na terytorium unii należy stawić się w urzędzie celnym by uzyskać dokument tranzytowy (T1). Dokument tranzytowy wraz ze złożonym na granicy depozytem jest zabezpieczeniem wprowadzonego towaru na terytorium krajów członkowskich (pojazd traktowany jest jak towar). Otwarty tranzyt należy zamknąć we właściwym względem miejsca zamieszkania podmiotu urzędzie celnym opłacając należne cło, vat oraz akcyzę.
Odprawy możemy dokonać również na terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej opłacając w nim cło oraz vat. W takim przypadku do uiszczenia w Polsce zostanie nam tylko podatek akcyzowy.
Istnieją również niestandardowe sytuacje gdzie wykorzystujemy swój pojazd w celach turystycznych i z jakiś powodów pojazd ma zostać zarejestrowany w Polsce (np. odwiedzamy rodzinę i postanawiamy sprzedać auto). W takim przypadku agent celny składa wniosek o przyjęcie zgłoszenia celnego w miejscu docelowym, a należności celne takie jak: cło, vat oraz akcyza opłacane są wraz z odprawą.
Do prawidłowego zgłoszenia celnego (SAD) po za skomplikowaną deklaracją będziemy musieli załączyć takie dokumenty jak:
Zakładając, że odprawa zostanie zrealizowana w Polsce oraz wszelkie opłaty zostaną opłacone w kraju ich wysokość będzie się kształtować następująco:
Istnieją również pojazdy z silnikami hybrydowymi gdzie stawka podatku wynosi odpowiednio:
Podstawą opodatkowania jaką urząd przyjmuje jest kwota z dowodu zakupu (umowa, faktura, rachunek) powiększona o koszty transportu do granicy, ewentualne ubezpieczenie oraz cło.
Po uregulowaniu wszelkich należności celnych związanych z opłaceniem cła, vat i akcyzy czeka nas wykonanie tłumaczeń(uwaga: w przypadku odprawy z zagranicy lub niestandardowych zapisów w dokumentach tłumaczenia wykonujemy przed odprawą w urzędzie celnym). W zależności od okoliczności tłumaczymy dowód zakupu, dowód rejestracyjny oraz inne dokumenty niezbędne do rejestracji (dot. pojazdów specjalnych, wojskowych oraz innych niestandardowych przypadków, w których dowód rejestracyjny zastępuje zaświadczenie).
Przed wizytą w wydziale komunikacji należy uzyskać zaświadczenie o pozytywnie przeprowadzonym badaniu technicznym. Aby uzyskać wymagane zaświadczenie należy udać się na stację kontroli pojazdów. W przypadku braku zastrzeżeń diagnosta po kontroli wyda nam stosowne zaświadczenie wymagane do rejestracji.
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt iż większość pojazdów sprowadzonych np. ze stanów wymaga odpowiedniego przystosowania do norm określonych w przepisach Unii Europejskiej. Dotyczy to np. wymiany świateł, które w stanach świecą w równomiernym stopniu (symetrycznie) natomiast w Europie lewa lampa od prawej ma nieco krótszy zasięg (asymetrycznie). Następnym często spotykanym problemem jest brak tylnych świateł przeciwmgielnych, amerykanie ich nie używają w związku z czym musimy je zamontować we własnym zakresie. Rzadziej spotykanym problemem głównie w starszych amerykańskich samochodach są czerwone kierunkowskazy, które często są zintegrowane ze światłami mijania i stopu. Jeśli trafi nam się egzemplarz z takimi nietypowymi lampami to niestety będziemy musieli je wymienić.
Po wszelkich czynnościach związanych z dostosowaniem pojazdu do wymagań unijnych oraz uregulowaniem niezbędnych podatków należy udać się do wydziału komunikacji gdzie rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwego urzędu względem naszego miejsca zamieszkania.
Podczas rejestracji pojazdu w urzędzie miasta należy przedstawić komplet dokumentów (dowód własności, dowód rejestracyjny, certyfikat własności, ważne badanie techniczne itd), jak również pozostałe dokumenty świadczące o uregulowaniu wszelkich innych zobowiązań podatkowych. Komplet wymaganych dokumentów jakie należy przedstawić w urzędzie wygląda następująco:
Podstawowe opłaty urzędowe w wydziale komunikacji dotyczące rejestracji pojazdu sprowadzonego:
Wszystkich niezbędnych opłat dotyczących rejestracji pojazdu można dokonać w kasie wydziału komunikacji lub dokonując wpłaty na konto bankowe wskazane przez urząd administracji. W tytule przelewu należy pamiętać aby podać vin, markę, charakter przelewu (np. opłata za rejestrację pojazdu) oraz dane osobowe właściciela pojazdu.
Rejestracja pojazdów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej jak również z krajów należących do wspólnoty wiąże się z koniecznością uiszczenia opłat podatkowych oraz administracyjnych. Wiele czynności wymaga reprezentacji naszej strony przez agenta celnego, który reprezentuje nas np. podczas odprawy celnej w urzędzie. Nie które czynności często wymagają złożenia odpowiednich wyjaśnień lub skomplikowanych deklaracji gdzie łatwo o popełnienie błędu.
![]() | Zapewniamy profesjonalną pomoc w czynnościach administracyjnych. Posiadamy agentów celnych z uprawnieniami by wykonywać wszelkie odprawy (również zwolnienie z konieczności opłacania należności podatkowych tzw. mienie przesiedlenia). Zachęcamy do kontaktu z przedstawicielem naszej firmy, który odpowie na wszelkie pytania dotyczące pojazdów sprowadzanych z zagranicy. |
Proszę wybrać interesujący temat i przesłać swoje dane kontaktowe, nasz konsultant skontaktuję się z Państwem i odpowie na każde pytanie.